2014-08-08 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van tmst - WaarBenJij.nu 2014-08-08 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van tmst - WaarBenJij.nu

2014-08-08

Door: Ton

08 Augustus 2014 | Spanje, Santiago de Compostella

Van Melide naar Santiago de Compostela
’s Morgens op tijd opgestaan en lekker ontbeten. Helaas houdt zo’n ontbijt in Spanje niet zoveel in, dus hebben we bij de panaderia aan de overkant nog wat brood bijgekocht voor het ontbijt en voor de lunch.
Gelukkig kon Sjoerd weer voldoende uit de voeten (of hij zei dat hij dat kon) om de gehele rit mee te rijden.
We hebben vandaag een forse hoeveelheid moeten klimmen en vanwege de knie van Sjoerd meer gelopen dan gebruikelijk. Ook deden we het echt rustig aan. Wij wilden echt graag met zijn vieren aankomen!
Het boekje van Sweerman gaf vandaag lang niet alle klimmetjes aan, zodat we regelmatig onaangenaam verrast werden.
Geheel in stijl sloten we onze tocht naar Santiago af. Waar we de eerste dag de geheel dag regen hadden, hadden we dat de laatste dag ook. Hierdoor konden we niet genieten van de beloofde prachtige uitzichten. Wel hadden we op zo’n beetje de laatste helling een fraai zicht op de kathedraal. Jammer dat de torens in de steigers stonden.
Het allerlaatste stukje keken we niet meer op de GPS, waardoor we aan de achterkant van de kathedraal uitkwamen in plaats van aan de voorzijde. Daar zagen we Rick en Vivian niet, dus maar even gebeld. Zij kwamen naar ons toe, waarna we alsnog naar de voorzijde gingen. Om ons compostelaat te verkrijgen, moesten we in een lange rij plaatsnemen. Na 10 minuten wachten kwam er een mevrouw en die vroeg of we bij elkaar hoorden. Toen we “ja” zeiden mochten we uit de rij mee naar voren. Voor groepen bleek er een andere mogelijkheid te zijn. Marianne moest wat gegevens invullen, waarna de compostelaten gemaakt zouden worden. Dit zou maximaal 15 minuten duren. Wij wilden ook nog even naar de “huiskamer der lage landen” een door Nederlandse vrijwilligers gerunde plaats waar alle Nederlandse pelgrims welkom zijn. Ook zij hadden een mooie stempel, die ik graag wilde hebben. Dus maar even de compostelaten en de credentials opgehaald. Bleken de compostelaten nog niet klaar, dus werden die terwijl ik wachtte geschreven.
Terug naar de huiskamer en daar nog even een stempel gehaald. We kregen nog de tip dat er één jaar van de honderd een Franciscusdocument te verkrijgen was als je de camino had volbracht. Toevallig was dat dit jaar. De volgende dag zijn we die nog even gaan halen.
Na het ophalen van de compostelaten zijn we naar de camping gegaan, die op een berg lag. Dus nog flink klimmen om daar te komen. Na het douchen en omkleden zijn we in twee ritten naar de stad terug gegaan. Eerst hebben we de mis in de kathedraal bijgewoond waarbij wij allemaal het wierookvat de gewelven in hebben zien slingeren en om daarna te gaan eten.
Het werd een groot succes. De ober was vooral erg snel, maar ook erg onnauwkeurig.

Vertrokken om 8.44, aankomst 14.57, gereden 64 kilometers: bewogen gemiddelde 15,9 km/u.
Totaal afgelegde afstand: 2361 kilometer, nog te doen: 0 km.