2014-07-27 - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van tmst - WaarBenJij.nu 2014-07-27 - Reisverslag uit Saint-Jean-Pied-de-Port, Frankrijk van tmst - WaarBenJij.nu

2014-07-27

Door: Ton

27 Juli 2014 | Frankrijk, Saint-Jean-Pied-de-Port

Van Dax naar Saint Jean Pied de Port
Vroeg wakker geworden, Sjoerd gaat niet mee, dus fietsendrager weer op dak gezet en fiets er op gezet. Daarna de bandenspanning van onze fietsen en die van Mark gecontroleerd en bijgepompt.
Om 8.32 uur vertrokken, na 100 meter gestopt omdat de achterband van Marianne aanliep. Taco zag dat er een draad van de versnelling tegenaan kwam. Dat was zo hersteld.
Bij de boulanger gestopt om even wat te ontbijten en wat in te slaan voor de lunch. Gestart met een behoorlijke afdaling, maar gelukkig werd dat even verderop gecompenseerd door een aantal steile en minder steile klimmetjes tot maximaal 9%. Wel prettig was de daarop volgende afdaling van enkele kilometers.
De hele dag was het klimmen en dalen, als een soort voorbode voor de dag van morgen. Zo om en nabij de 60ste kilometer ging het dan echt omhoog, een redelijk lange klim van 7%, die ons van 0 naar 200 meter bracht. Hierna kwam weer een daling van 200 hoogtemeters. Vanaf de 75ste km tot de 80ste gingen we weer 140 meters de lucht in. Vooral het laatste stukje was steil. De rit eindigde met wat kleine klimmetjes en dalinkjes, waarna we om 16.00 op de camping waren.
Na het uitrusten en opfrissen gingen we eten in de stad. We liepen eerst de trapjes naar de citadel op, hetgeen vermoeiend was, maar een prachtig uitzicht opleverde.
Ton zocht een restaurant uit, Chez Edouard, wat achteraf een verkeerde keuze bleek: onvriendelijke bediening en slecht eten: enigszins aangebrande pizza’s en taaie kip. Mark kwamen we weer tegen en we hebben hem geadviseerd daar niet te gaan eten.
Na het eten nog een ijsje gegeten en enkele caches gedaan, waarna we weer terug gingen naar de camping. Vivian en Taco hebben spelletjes gespeeld, Sjoerd gestoomd en Rick de navigatie ingesteld voor morgen.

Vertrokken om 8.32, aankomst 16.00, gereden kilometers 93, bewogen gemiddelde 18,8 km/u.
Totaal afgelegde afstand: 1490 kilometer, nog te doen: 891 km.

• 28 Juli 2014 - 20:10

Conny Op De Beel:

Top hoor jongens ! Hou vol hè?