2014-08-05 - Reisverslag uit Hospital de Órbigo, Spanje van tmst - WaarBenJij.nu 2014-08-05 - Reisverslag uit Hospital de Órbigo, Spanje van tmst - WaarBenJij.nu

2014-08-05

Door: Ton

05 Augustus 2014 | Spanje, Hospital de Órbigo

Van Hospital de Orbigo naar Villamartin de la Abadia
Afgelopen nacht stonden we op een overvolle camping net naast de bar. Veel lawaai dus tot diep in de nacht. Gelukkig hebben we allemaal, op Vivian na, goed geslapen.
Marianne ging brood halen in het dorp, terwijl wij de rommel opruimden. Na het eten meteen de rest opgeruimd en de caravan van zijn plaats gereden. Hierna vertrokken.
Het zou een etappe worden van 42 km, dus niet al te lang, maar de Cruz de Ferro zat erin. Een top van 1504 meter hoog, terwijl wij vanaf 850 meter kwamen.
Eigenlijk zouden we slapen in Rabanal zo’n 7 km voor de top, dan zou het morgen wel makkelijker worden. Met een warm welkom in Astorga (een heel ontvangstcomité alleen voor glaasjes water en stempels) begon de dag al goed. Eenmaal in Rabanal (na 40 km, om 13.00 uur), kwamen we bij een stempelpost aan waar een man zat met een adelaar op zijn arm. Wij mochten één voor één allemaal die adelaar op de handschoen houden. Rick en Vivian waren er met de caravan. We besloten door te rijden (het ging namelijk best lekker) naar de eerste camping na Cruz de Ferro. Toen hebben we eerst gegeten bij een albergue, heerlijke bocadillas met torilla.
Vervolgens zijn we naar de top gereden. Eerlijk gezegd viel het ons allemaal niet tegen. Het was wel zwaar, maar goed te doen. Eenmaal op de top bleek de kapel dicht te zijn. Rustig naar beneden gekomen en genoten van de uitzichten die werkelijk schitterend waren.
Daarna weer op pad tot we in een volgend dorp, Molinaseca (overigens ook een aanrader), een weg tegen kwamen waar aan beide zijden geparkeerd was en Rick er niet door kon.Enkele agenten waren er weer om ons te helpen, waardoor het toch lukte nadat er een auto was weggereden. Verder kwamen we geen problemen meer tegen, zodat we tegen 19 uur op de camping waren. Overigens onderweg in Ponferrada nog een schitterende tempeliersburcht gezien. De laatste 8 km hebben we naast een snel aflopend irrigatiekanaaltje gereden, zodat de weg ook steeds daalde. Dat reed wel soepel. ‘s Avonds gegeten op de camping. Lekker. Helaas kon je niet pinnen en had Marianne te weinig geld. Gelukkig had Rick nog genoeg.

Vertrokken om 9.59, aankomst 18.52, gereden 96 kilometers: bewogen gemiddelde 18,7 km/u.
Totaal afgelegde afstand: 2145 kilometer, nog te doen: 217 km.