De voorbereiding 2014-05-08 - Reisverslag uit Zutendaal, België van tmst - WaarBenJij.nu De voorbereiding 2014-05-08 - Reisverslag uit Zutendaal, België van tmst - WaarBenJij.nu

De voorbereiding 2014-05-08

Door: Ton

08 Mei 2014 | België, Zutendaal

Op tijd (07.30 uur) opgestaan en aangekleed. De jongens waren al lang wakker en lagen tv te kijken.
Naar beneden voor een zeer uitgebreid ontbijt, van versgebakken broodjes, diverse soorten brood, vleeswaren, vele soorten kaas, huisgemaakte jams, yoghurt, gebakken ei, chocolade eieren tot speculoos en hagelslag toe. En niet te vergeten vers fruit.
Hierna terug naar de kamer omkleden voor onze bergdoop. We reden via de kortste weg naar Maastricht, dat was niet de mooiste, want we reden lang langs een provinciale weg waar de auto’s met 70 k/uur voorbij scheurden. Eén ding moet wel gezegd worden: de Belgen zijn veel hoffelijker voor fietsers dan de Nederlanders. We kregen heel vaak voorrang als we het niet hadden.
De route naar Maastricht was voornamelijk dalen met af en toe een klimmetje.
Vanuit Maastricht op weg naar Valkenburg, de eerste helling was de Kuitenberg, die door iedereen te fietsen was, Behalve dat venijnige steile stuk, daar moest ik toch even lopen.
De volgende helling was de Geulhemmerberg, maar die daalden we af . Daarna omhoog langs de Brakkeberg waar een waarschuwing 14% stond. Hier moesten we uiteindelijk allemaal van de fiets (de enige keer voor Sjoerd en Taco). Gelukkig was de volgende helling de Cauberg. Deze reden we af tot halverwege, want bij het monument lag een cache. Vervolgens gingen we de Daalhemmerweg op, ook hier heb ik een stukje moeten lopen .
Bovenaan bij de Sibbergroeve even een korte pauze en een sanitaire stop.
Vervolgens omlaag langs de Sibbergrubbe. Door het dorp heen naar de Goudsberg. Bovenaan weer omlaag via de Hellebeuk, Heekerbosch en Klimmen-west. Dan via Stoepert weer omhoog en langs Ravenbosch omlaag. De laatste hellingen waren: Kleverberg en In de Schreub-oost.
Hierna bij de bakker in Schimmert even wat gedronken en gegeten. Waarna we via Beek naar de Maas reden, waar we met een pontje overstaken:

Vanaf de pont hebben we nog één helling gehad voor we bij het hotel waren. De laatste 20 minuten heeft het geregend.
Vandaag weer ervaren hoe sterk Sjoerd is, hij heeft de hele dag nagenoeg alleen op kop gereden en was elke helling als eerste boven. Taco was steeds een goede tweede, want ook hij vliegt de hellingen op. Marianne was altijd als derde boven en ik mocht de rij sluiten.
We reden vandaag 78,18 km met een gemiddelde van 17,7 km/uur. Mijn topsnelheid vandaag was 51,2 km/uur tijdens de afdaling van de Geulhemmerberg.
Omdat de hoteliers ’s avonds niet in het hotel waren, konden we niet genieten van haar kookkunsten. We zijn gaan eten bij het lokale kebabhuis. Twee keer raden wie dat bedacht had?
’s Avonds weer even hartenjagen gespeeld en zelfs nog een potje pesten. Daarna naar bed om het vermoeide lichaam te laten uitrusten.