2014-07-12 - Reisverslag uit Londerzeel, België van tmst - WaarBenJij.nu 2014-07-12 - Reisverslag uit Londerzeel, België van tmst - WaarBenJij.nu

2014-07-12

Door: Ton

12 Juli 2014 | België, Londerzeel

Teteringen - Londerzeel
De planning is dat we om 8.00 uur vertrekken, daarom loopt de wekker om 6.30 uur af. Er moet altijd nog een hoop gebeuren voor we daadwerkelijk weg kunnen. Denk aan waterflessen vullen, brood maken, fietstassen vullen met de laatste benodigdheden. Ook de laatste instructies aan Rick die dit jaar voor het eerst alleen met de caravan op pad gaat. We helpen even met het aankoppelen van de caravan zodat hij startklaar staat. Ook Sietse nog even instrueren over wat kan en niet kan als wij weg zijn en hij alleen thuis is.
Inmiddels heeft zich al een hele schare mensen verzameld die ons uitgeleide willen doen. Er werd geapplaudisseerd en gefotografeerd en gefilmd toen we weg gingen. We waren bijna op tijd 8.15 uur. Omdat we bij de Mariakerk hadden afgesproken met Diaken van Uden tussen 8.15 en 8.30, moesten we behoorlijk doorrijden.
Met Sjoerd en Taco voorop reden we vlot naar het Mariaplein, zodat we precies op tijd arriveerden.
Daar stonden een heleboel mensen.
Hij had een mooi moment voorbereid zodat we in een halve cirkel staande in de kerk begonnen met een Jacobsgebed, gevolgd door Psalm 121 een pelgrimslied, het Heilig Evangelie volgens Lucas 9:1-6 waarin de Apostelen door Jezus worden heen gezonden met de opdrachten het koninkrijk van God te verkondigen, zieken te genezen en niets mee te nemen voor onderweg.
Als laatste de zending.
Vervolgens werden onze eerste stempels in de credentials gezet.
Hierna werden we buiten gezegend met wijwater en konden we op pad.

Met Sjoerd als gids reden we vlot naar de Mark aan de Duivelsbruglaan. Daar belden we met mevrouw Vermeeren, de kosteres van de Sint Jacobskapel in Galder.
In een lekker tempo gingen we daarheen, de weg was bekend, want die hadden we al meerdere keren gereden. Onderweg kwamen we een Santiago-ganger tegen die ons Buon Camino wenste. Hij was onze eerste, maar er zullen er zeker nog velen volgen.
Eenmaal bij de kapel moesten we even wachten op mevrouw Vermeeren waarna we onze tweede stempel kregen en Marianne iets in het boek schreef.

Daarna weer op pad. In Galder kregen we onze eerste wegafsluiting, maar gelukkig konden we ons daar langs wurmen.
Het was prima weer om te fietsen, niet te warm en droog, tot dat we in België kwamen, daar begon de regen en die zou zo ongeveer de hele dag aanhouden.

Wat verderop klaagde Taco over zijn versnelling, wat bleek, de derailleur was toch niet helemaal goed afgesteld, zodat de ketting steeds van het ene op het andere tandwiel schakelde en weer terug bij een bepaalde versnelling, die Taco natuurlijk heel veel gebruikte.
In Meer hebben we een fietsenmaker gezocht en gevonden, maar de eigenaar bleek er niet te zijn. En de monteurs hadden echt geen tijd om mij te helpen, volgens de eigenaresse, ik moest maar naar Minderhout rijden. Toen ik dan vroeg of ik die monteur iets mocht vragen, mocht dat en kwam hij. Uit mijn vraag bleek dat ik er niets van begreep, dus hij besloot me toch even te helpen. Dat mocht mits het maximaal 5 minuten duurde. Dat bleek toch een kwartier te worden, zodat ik €5 moest betalen en de derailleur weer goed afgesteld was.

Wij weer op pad. Het was inmiddels 10.34 uur en we hadden al 27 km afgelegd van de geplande 115.
Een beetje verderop was de weg nog steeds afgesloten zoals we dat de vorige keer ook al hadden meegemaakt. Onze eerste omleiding was een feit.
Tot aan Rijkevorsel was het bekend terrein. We hebben onze eerste pauze op een plekje bij het Kanaal Antwerpen Turnhout, waar we al eens eerder stopten. Het was 11.34 uur en we hadden al 46 km afgelegd.

Om 14.38 uur belt Rick, hij wilde wegrijden, maar de auto gaf allerlei onbekende codes in het display en hij startte niet, of ik maar even kon zeggen wat dat was.
Ik had er niet op gerekend dat Rick zo laat zou vertrekken, dus de koelkast had de accu leeg getrokken. Ik heb Rick geadviseerd even een rondje in de straat te maken om te kijken wie er thuis was en een voldoende zware auto had om hem te helpen starten. Gelukkig was Edwin bereid, ook René hielp even, dus al vlug liep de auto weer. Helaas gaf het dashboard helemaal niets aan, geen snelheid, geen toeren, geen waarschuwingslichtjes, geen kilometerteller enz.. Volgens René kon Rick toch wel rijden, maar Rick wilde eerst even met mij en Knook overleggen. Volgens Knook kon het geen kwaad, als de accu voldoende opgeladen zou zijn, zou het dashboard weer werken.
Rick is toen naar Hazeldonk gereden op mijn advies, omdat dan de accu wel voldoende opgeladen zou zijn. Helaas had hij daar nog steeds geen dashboard. Ook auto opnieuw uitzetten en weer starten hielp niets. In overleg met mij is Rick toen met navigatie maar zonder dashboard, dus met gegokte snelheid naar camping Diepvennen in Londerzeel gereden waar hij om 18.30 uur arriveerde.

Wij waren inmiddels doorgereden en hebben een pannenkoekje gegeten bij Cremerie Jerome in Lier. We konden de fietsen mooi droog stallen onder de zonneschermen en zijn lekker even binnen gaan zitten. Na 3 kwartier zijn we weer verder gegaan.
Rond half vijf waren we in Mechelen, een stad met prachtige gebouwen. Toen we even een cache deden, die Taco vond, belde Rick dat hij op Hazeldonk stond.
Hij reed door en wij ook.
Wij waren om 17.36 uur op de camping, waar we te woord gestaan werden door klantonvriendelijke eigenaren. We gingen een frietje eten met de verwachting dat Rick pas rond 19.30 er zou zijn. Dat viel dus erg mee.
Bij de receptie ontmoetten we twee mannen die ook vandaag vanuit Breda kwamen, de een kwam uit Weert en de andere uit Hoofddorp.
Uiteindelijk kwamen ze bij ons staan, waardoor wij nog wat was van hen konden laten drogen dankzij onze elektrische verwarming.
’s Avonds gingen Rick en ik nog eens naar de auto kijken, maar het dashboard bleef dood. We zijn toen gaan kijken of er zekeringen waren voor het dashboard, dat bleek zo te zijn. Nadat Rick die zekering had verwijderd en weer teruggezet werkte het dashboard weer. Gelukkig!
Vanwege het heerlijke weer, het regende nog steeds, hebben we met allemaal in de caravan geslapen.
Vertrokken om 8.15, aankomst 17.36, gereden kilometers 119, bewogen gemiddelde 19,8 km/u.