2014-07-13 - Reisverslag uit Doornik, België van tmst - WaarBenJij.nu 2014-07-13 - Reisverslag uit Doornik, België van tmst - WaarBenJij.nu

2014-07-13

Door: Ton

13 Juli 2014 | België, Doornik

Londerzeel - Tournai
’s Nachts een paar keer wakker geweest vanwege de heerlijke stortbuien die over kwamen.
De planning was rond 9 uur vertrekken, dus om 7.30 uur opgestaan.
De twee mannen naast ons besloten toch naar huis te gaan, de ene had griep en de ander een ontstoken tand. Zij werden opgehaald door hun echtgenotes.
Wij haalden “vers” brood uit de automaat en gingen eten. Ook werd er brood klaar gemaakt voor de lunch.
We twijfelden of we wel zouden gaan, het regende weer of nog steeds en buienradar gaf ook geen hoop. Het zou zo’n beetje de hele dag regenen, zowel in Londerzeel als in ons doel Tournai (Doornik).
Omdat het morgen niet beter zou zijn, besloten we toch te gaan. Dit bleek een goede keuze. We reden om 9.53 uur weg.
Vanaf Opwijk kwamen we te rijden over een oude spoorbaan waar men asfalt had aangelegd. Het schoot lekker op. Zo kwamen we rond 11 uur in Aalst.
Vanaf Aalst reden we langs de Dender tot we bij Idegem waren, daar gingen we wat drinken en kervelgroentesoep eten. Het heette eethuis ’t Dorpspleintje en dat was een ouderwetse dorpskroeg waar je ook wat kon eten. Daarna hebben we bij de lokale sluis in de Dender wat gegeten en een cache gevonden.
We bleven de Dender, later Dendre volgen langs Geraardsbergen naar Lessine. Daar verlieten we om 14.10 uur na 65 kilometer het water en reden we door de binnenstad waar we meteen werden geconfronteerd met steile hellingen.
Van daaraf is het niet meer vlak geweest. Wie dacht dat België daar vlak was?
Rond 4 uur reden we de regenbui, zeg maar hoosbui, in, die we al een tijdje hadden zien hangen. In enkele minuten waren mijn schoenen doorweekt, omdat het water via mijn benen en sokken in mijn schoenen kwam. Daar had iedereen last van behalve Taco, want die had, net als gisteren, sandalen aan.
Na de zoveelste helling zijn we nog maar even gestopt om even op adem te komen, want tot overmaat van ramp was de wind ook aangewakkerd en die hadden we natuurlijk tegen.
Uiteindelijk waren we rond 16.55 uur bij de camping, waar Rick al om 12 uur was gearriveerd en de caravan met wat hulp van enkele Nederlanders op zijn plek had gezet.
’s Avonds aten we pasta. Rond 22.30 gingen we slapen.
Vertrokken om 9.53, aankomst 16.55, gereden kilometers 105, bewogen gemiddelde 19,9 km/u.