2014-07-14 - Reisverslag uit Saint-Quentin, Frankrijk van tmst - WaarBenJij.nu 2014-07-14 - Reisverslag uit Saint-Quentin, Frankrijk van tmst - WaarBenJij.nu

2014-07-14

14 Juli 2014 | Frankrijk, Saint-Quentin

Tournai - Saint Quentin
Om 7.30 uur ging de wekker.
Na het eten alles in orde maken om te vertrekken. Rick en ik gingen boodschappen doen. Na terugkomst alles opgeruimd en de caravan reisvaardig gemaakt. Met vereende krachten de caravan op het pad gezet en de auto aangekoppeld. Rick reed hem het pad uit, maar niet nadat een stel Franse jongens hun auto iets naar voren hadden gezet, omdat de punt van de caravan anders in de draai net hun trekhaak zou raken. De laatste draai ging niet helemaal zoals het hoort en Rick moest een beetje steken.
Om 9.58 vertrokken we voor een etappe van 115 km. Op weg naar de grens bij enkele kerken geprobeerd een stempel te krijgen, maar of er was niemand aanwezig of er lag een boekje waar je wat in kon schrijven, maar geen stempel.
Na 16 km passeerden we het riviertje l’elnon en dat was meteen de grens. Er was een hokje met een beeld van een douanier en een cache.
Vlak nadat we Frankrijk inreden, reden we door een mooi bos over een mooie asfaltweg en het was nagenoeg vlak. Ideaal dus!
In Cambrai hebben we even gepauzeerd op de markt en wat drinken gehaald bij de Subway. Marianne probeerde nog een stempel te regelen, maar alles was dicht.
Nog even langs de kathedraal gereden, want het office du tourisme aan de overkant zou open kunnen zijn.
Helaas waren ze dicht, maar nog wel even een “gouden” schelp kunnen fotograferen.
Onderweg bleek dat de derailleur van Taco toch niet helemaal goed afgesteld staat, maar hij kan er wel mee fietsen.
Ook Sjoerd had een probleem met zijn fiets: er is een stuk van zijn pedaal afgebroken en dat zat los. Gelukkig meldde hij dat meteen, zodat ik alles vast kon zetten en hij weer verder kon. Morgen maar even een nieuw pedaal scoren.
Bij de abdij van Vaucelles hebben we dan toch een stempel kunnen krijgen. De eerste van vandaag

Over de route valt verder niet zoveel te vertellen, het was vooral veel dalen en stijgen. In mijn beleving meer stijgen dan dalen!
Om 17.06 uur waren we op de camping in Saint-Quentin.

Onderweg was ik er echter gekomen dat de open fiets map van Europa niet goed op de gps staat, dus heb ik meteen de kaart opnieuw op de gps gezet. Dat duurt echter 9 uur!
’s Avonds pasta gegeten. Na de afwas wilden Marianne en ik nog even het stadje in verband met 14-7. Helaas werd de poort net voor ons gesloten, we mochten er nog wel uit, maar niet meer binnen. Op de fiets vonden we niet zo’n goed idee, we hadden al genoeg gefietst vandaag.
Dus hebben we de auto maar weer terug gezet, daarna hebben we even staan praten met 4 Nederlandse fietsers.
Een vader met zoon Gijs, die ook naar Santiago willen, maar het niet gaan halen, omdat ze te weinig tijd hebben.
Het andere stel wilde het front van de 1e wereldoorlog volgen. Ze waren gestart in Nieuwpoort en moesten dan tot Bazel. Ook zij zouden het niet halen, omdat ze te weinig tijd hebben. Ze bleven te veel onderweg kijken.
Om 22.30 was het tijd om te gaan slapen.
Vertrokken om 9.58, aankomst 17.06, gereden kilometers 115, bewogen gemiddelde 20.7 km/u.