2014-07-24 - Reisverslag uit Vendoire, Frankrijk van tmst - WaarBenJij.nu 2014-07-24 - Reisverslag uit Vendoire, Frankrijk van tmst - WaarBenJij.nu

2014-07-24

Door: Ton

24 Juli 2014 | Frankrijk, Vendoire

Allereerst nog een stukje over gisterenavond. We hebben gegeten op de camping. Elke woensdag wordt daar een gezamenlijk eten geregeld, waar je voor kunt inschrijven. Ton was tijdens het zwemmen daarvoor enthousiast gemaakt door Joke, een fanatiekeling voor de camping en erg gezellig en positief. Kosten € 13 per persoon inclusief aperitief, maar exclusief overige drank.
Het was erg gezellig en het borrelen alleen duurde al meer dan 1 uur. We hebben een hele tijd staan kletsen met allerlei mensen, Fred, Jokes man en wielrenner en verschillende Engelse en Franse echtparen. Ook onze kinderen deden mee, op Taco na, die vond zijn mobiel (met wifi) belangrijker.
Het borrelen was aangekleed met hapjes: meloen, enkele soorten chips, komkommer en als drankjes rosé-pompelmoes witte wijn met cassissiroop en een vruchtensapje.
Het eten bestond uit rosbief, rösti, aardappel gratin en aubergines met nog wat meer uit eigen kweek bereidde verse groenten in een lekker prutje. De kinderen zaten te wachten tot ze nog een keer mochten gaan!
Als dessert kregen we een soort koek met vanillesaus. Ook daarvan hebben sommigen een tweede exemplaar te pakken gekregen.
Na het dessert gingen we bij een aantal Engelsen zitten kletsen, terwijl hun en onze kinderen stonden te kletsen.

Van Gurat naar Vendoire (in de buurt van Saint Emilion.)
Bij het ontbijt bleek Sjoerd nog niet voldoende opgeknapt om te fietsen en Rick nog niet voldoende uitgeslapen om een zinnig woord te wisselen. Rick bleek de avond er voor om 2 uur naar bed te zijn gegaan (hij was lang blijven kletsen bij Oliver) en daar kan hij niet tegen.
De achterblijvers zouden lang op de camping blijven omdat het een prima zwembad heeft en leuke andere jongeren (die helaas gingen kanoën).
We vertrokken om 9.20 uur voor een etappe van 91 kilometer naar een camping in de buurt van Saint Emilion, een naam die bekend is bij wijnkenners. Het ligt al aardig dicht bij Bordeaux.
Een paar honderd meter buiten de camping lag een dode das op de weg.
In het begin werden we achtervolgt door een Nederlands gezin met 2 meiden, die ons op racefietsen makkelijk bijhielden. Na de eerste echte kruising kwamen ze al snel voorbij zetten. Het eerste stuk van de route leek op het laatste stuk van gisteren veel heuvels, veel klimmen en dalen. Desondanks wisten we de eerste 20 km binnen een uur af te leggen. Daarna werd het almaar warmer, zodat ons gemiddelde toch wel daalde. Het was duidelijk dat we door een wijngebied reden: veel druivenvelden en veel chateaus. Rond 11.30 uur kwamen we voorbij een restaurant op een heuvel waar we geluncht hebben. Een menuutje met soep, varkensvlees en pasta en een nagerecht een soort vanillepudding met saus en een koekje. We zaten lekker buiten onder het afdak en zagen de hagedissen ov er de vloer en tegen de muur lopen.
Toen we weg gingen kregen we allemaal vers koud water in onze flessen als extra service van de zaak. Wie zegt dat Fransen niet aardig kunnen zijn?
Een beetje verder heb ik een foto van mijn kilometerteller gemaakt bij de stand van 46 km, met die kilometers tot en met gisteren erbij, zijn dat er 1150. En dat is “precies” de helft van de gehele tocht.
Ondanks de goede behandelingen door Vivian, blijft Marianne maar last houden van haar schouder. Ook vandaag was dat het geval. Maar het is een taaie en ze geeft niet zomaar op.

Eenmaal op de camping hebben we weer gezwommen (ik ook!). De jongens stoeiden als vanouds met elkaar. Iedereen probeerde iedereen te soppen. Ook Vivian deed mee en ik werd ook slachtoffer. Heerlijk als je kinderen zo groot worden. Wel jammer dat je ze dan niet meer aan kunt. Via Rick, hij stond naast hem bij het afrekenen, maakten we er ook kennis met Marc uit Haarlem, die de tocht in zijn eentje maakt. Hij stond al drie dagen op deze camping omdat hij ziek was geworden, maar ging morgen weer verder, ook naar Pissos.
Na het zwemmen en douchen heeft Vivian weer heerlijk gekookt, pasta met spinazie, boursin en crème fraiche. Een wijntje erbij en we waren weer tevreden.
Na de afwas werden er spelletjes gedaan, gelezen en het verslag bijgewerkt.

Vertrokken om 9.20, aankomst 15.56, gereden kilometers 91, bewogen gemiddelde 19,4 km/u.
Totaal afgelegde afstand: 1195 kilometer, dus over de helft.